6 tips voor stuitproblemen

Als je last hebt van je stuit, dan kan dat allesoverheersend zijn. Zeker als je de hele dag zittend aan het werk bent. Heb je een stuitprobleem of ken je iemand die hier mee te maken heeft? In deze blog vind je 6 tips.

Zorg dat de afmetingen van de (bureau)stoel aansluiten bij het lichaam

Als een stoel niet goed past, ga je altijd je zithouding compenseren. In veel gevallen betekent het dat mensen onderuit gaan hangen. En laat dat nou net funest zijn voor mensen met een pijnlijke stuit. Het is daarom belangrijk om een stoel uit te kiezen die qua maatvoering bij je past. Denk daarbij in ieder geval aan de hoogte van de stoel, de afmeting van de zitting (diepte en breedte), rugondersteuning en armleuningen.

Stel de rugondersteuning op de juiste hoogte in

Voor ieder mens, maar zeker voor mensen met stuitproblemen, geldt dat het achterwerk de ruimte moet krijgen op een stoel. Als de rugleuning te laag zit, drukt deze tegen het achterwerk, waardoor je onderuit gaat zakken. Met als gevolg dat de druk op de stuit toeneemt. Stel de rugleuning zo in, dat het bolste gedeelte van de rugleuning steun geeft aan het holle gedeelte van de rug. Let op: in veel gevallen kan een rugleuning van een standaard bureaustoel niet hoog genoeg worden ingesteld!

Gebruik geen losse kussens op je bureaustoel

Ik kan heel goed begrijpen dat mensen met stuitproblemen naar een (zacht) kussen grijpen om zo verlichting te zoeken. Het is beter om dat niet te doen. Een kussen zorgt er namelijk voor dat je hoger gaat zitten. Hierdoor krijgt je achterwerk nog minder ruimte, want (zie punt 2) de rugleuning kon waarschijnlijk al niet hoog genoeg. Je gaat hierdoor compenseren, met als gevolg dat de druk op de stuit alleen maar toeneemt.

Ga op zoek naar een zitting met een hardheid die bij je past

Het schuim dat gebruikt wordt in standaard bureaustoelen is vaak van een mindere kwaliteit. Het klinkt sneller in, waardoor je binnen een relatief snelle periode al op de ondergrond komt te zitten. Daarnaast is naar mijn mening de laag schuim vaak te dun. Dit is niet alleen oncomfortabel voor 9 van de 10 mensen, maar geeft ook klachten. Een goede zitting voelt zacht aan, maar is wel stevig. Het moet namelijk voldoende tegendruk geven.

Durf op je zitbotten te gaan zitten

Als aan bovenstaande randvoorwaarden voldaan is, komt een nieuw aspect kijken. Durf! Door goed op je zitbotjes te gaan zitten, dat zal in het begin misschien even spannend zijn, wordt je zithouding beter. Dit verlaagt de druk op de stuit én voorkomt ook andere klachten.

Kies een stuituitsparing op maat (indien van toepassing)

Als de stuituitsparing niet de juiste maat heeft, geeft deze geen verlichting. De stuit moet volledig vrij zijn, wanneer je zit. Ook mag deze geen drukverhoging geven op andere plekken. Een stuituitsparing moet daarom altijd worden aangemeten door een zitspecialist.

Gelukkig zijn er verschillende dingen die je kunt doen als je last hebt van een stuitprobleem. Heb je hier vragen over of wil je eens van gedachten wisselen? Dan denken we graag met je mee. Je kunt hier eenvoudig contact met ons opnemen.

Hoe ga je bekkenbodem- & stuitklachten tijdens het zitten tegen?

Heb je last van pijn als je zit? Dit kan komen door problemen met het bekken of omdat je te veel spanning in je bekkenbodemspieren hebt. Ook kan de stuit of de zenuwen in je billen en bekkenbodem pijn tijdens zitten veroorzaken. Pijn in dit gebied is niet altijd makkelijk bespreekbaar. Daardoor duurt het soms langer voor iemand naar hulp opzoek gaat.
Bekkenbodem- & stuitklachten zijn complexe zitproblemen, waar wij je meer over kunnen vertellen. Lees vooral verder als je de klachten herkent en je hier graag iets aan wilt doen.

Lees verder