De vergoedingen bij een thuiswerkplek
Aangezien we nu meer thuiswerken en je zelf jouw thuiswerkplek inricht, ben je misschien benieuwd naar de vergoedingen bij een thuiswerkplek. Is het bijvoorbeeld mogelijk om een bureaustoel te declareren bij de werkgever? In deze paragraaf geven we daar graag antwoord op.
Voorheen was er een specifiek bedrag beschikbaar om een thuiswerkplek in te richten om zo het thuiswerken te bevorderen. Dit wordt op dit moment echter niet meer beschikbaar gesteld. Nu zijn werkgevers aangewezen op de werkkostenregeling (WKR). Dit is de vrije ruimte die zij jaarlijks onbelast mogen besteden.
De vrije ruimte is sinds 2020 1,7% van de loonsom van alle medewerkers van het bedrijf bij elkaar opgeteld. De ruimte is daardoor iets groter geworden, dan voorheen. Eerst was er namelijk maar 1,2% vrije ruimte dat werkgevers onbelast konden besteden.
Echter wordt deze vrije ruimte ook voor andere dingen benut en is de werkgever niet verplicht om deze vrije ruimte te besteden aan thuiswerkplekken. De werkgever is verantwoordelijk voor een gezonde en veilige werkplek, ook als dit bij jou thuis is. Alleen of dit mogelijk is, is afhankelijk van wat er redelijkerwijs van de werkgever verwacht kan worden.
Bespreek het met je werkgever
Het is daarom belangrijk om dit onderwerp bij je werkgever bespreekbaar te maken, om te kijken wat de mogelijkheden zijn. Zo kun je misschien ook tijdelijk een bureaustoel meenemen van je huidige werkplek of een bureaustoel krijgen die je later weer in kunt leveren. In het mooiste geval wil de werkgever je bureaustoel misschien vergoeden en kan je deze later weer op kantoor gebruiken!
Zit je vanwege je gezondheid thuis, bijvoorbeeld door lichamelijke klachten als heupklachten? Als een bureaustoel bijdraagt aan jouw herstel, dan is het waarschijnlijk een optie om deze vergoed te krijgen. Een hulpmiddel als deze kan namelijk vergoed worden via Wet WIA bij bewezen noodzaak. Het UWV zal uiteindelijk beslissen of je hier ook daadwerkelijk recht op hebt.
Wij helpen je graag bij al je vragen over het vergoedingstraject en onze ergonomische bureaustoelen voor jouw lichamelijke klachten.
Een ergonomische bureaustoel van EMTEK
Nu ben je misschien benieuwd, als je een ergonomische bureaustoel voor thuis gaat uitkiezen, wat dan de redenen zijn om voor een bureaustoel van EMTEK te kiezen. We leggen je graag uit wat de voordelen zijn en hoe wij je op weg helpen naar jouw ideale bureaustoel.
Met meer dan 20 jaar ervaring helpen wij je graag naar een bureaustoel die echt bij je past. Welk zitprobleem je ook ervaart, wij denken met je mee voor een bureaustoel die goed past bij jouw lichaam en jouw thuiswerkplek. We zitten enorm veel op een dag en daarom is het belangrijk dat ons zitcomfort zo optimaal mogelijk is. Je wilt lekker zitten en pijn bij zitten voorkomen of tegengaan.
Door goed te kijken naar hoe onze ergonomische bureaustoelen in praktijk in gebruik worden genomen, weten wij ook precies hoe wij onze stoelen kunnen blijven verbeteren. De Fit Office bureaustoelen sluiten aan bij de wensen van veel klanten. Ze bieden goede comfort, ondersteuning en laten mensen daadwerkelijk goed zitten. Iets wat je echt kan helpen bij een betere productiviteit én gezondheid.
Wij hebben door ons team van zitspecialisten ervaring met meer dan 2000 verschillende zitproblemen. We hebben daardoor veel kennis met zitklachten en zijn graag een luisterend oor. Met een gratis passing op locatie of via een videogesprek kijken we welke bureaustoel het best past bij jou en jouw werkplek.