Hoe ga je bekkenbodem- & stuitklachten tijdens het zitten tegen?

Heb je last van pijn als je zit? Dit kan komen door problemen met het bekken of omdat je te veel spanning in je bekkenbodemspieren hebt. Ook kan de stuit of de zenuwen in je billen en bekkenbodem pijn tijdens zitten veroorzaken. Pijn in dit gebied is niet altijd makkelijk bespreekbaar. Daardoor duurt het soms langer voor iemand naar hulp opzoek gaat. 
Bekkenbodem- & stuitklachten zijn complexe zitproblemen, waar wij je meer over kunnen vertellen. Lees vooral verder als je de klachten herkent en je hier graag iets aan wilt doen.

Bekkenbodem- & stuitklachten bij het zitten

Wat zijn bekkenbodem- & stuitklachten?

Allereerst is het goed om te weten wat het bekken en de stuit precies zijn. Het bekken bestaat uit meerdere botten en het bevindt zich onderin de buikholte. De bekkenbodem ligt als een trampoline onderin het bekken en deze bestaat vooral uit spieren en daarnaast bindweefsel. Deze spieren spelen een belangrijke rol bij het ophouden van plassen en poepen, ze ondersteunen de organen in de buikholte en ze hebben een functie bij seksualiteit. Ook moeten deze spieren goed kunnen ontspannen om juist goed te kunnen plassen en poepen. De stuit is het onderste deel van de wervelkolom en bestaat uit 3 tot 5 delen. De bekkenbodemspieren zijn verbonden met de stuit. Als je de bekkenbodemspieren aanspant dan trekken de spieren aan de stuit. We trekken als het ware de staart tussen de benen.

Het bekken is een belangrijk kruispunt in het lichaam waar veel krachten samenkomen. Het bekken rust op onze benen. KLachten in dit gebied kunnen heel veel verschillende oorzaken hebben. Organen, spieren, gewrichten, bindweefsel, bloedvaten en zenuwen kunnen stuk voor stuk problemen veroorzaken. En dat kan in een aantal gevallen leiden tot pijn bij zitten.

Het zijn ingrijpende klachten omdat de problemen zich afspelen op een gebied waar nog steeds de nodige taboes op rusten. Daardoor vragen mensen uit schaamte vaak pas laat om hulp. Het bekkengebied is kwetsbaar. Het bekken is als het ware het balanspunt in het lichaam van waaruit bewogen kan worden. Als het bekken door wat voor reden dan ook uit balans is heeft dat veel consequenties. Je kunt problemen ervaren met lopen, staan, zitten, plassen, poepen of vrijen. Er kunnen rugklachten ontstaan. Bekken(bodem)klachten kunnen er toe leiden dat mensen hun werk niet kunnen uitoefenen, als zitten niet lukt bv. Als je moeilijk kunt bewegen vallen veel sporten af. Het is ingrijpend.

De relatie tussen bekkenbodem- & stuitklachten en zitten

Omdat het bekkenbodem en de stuit zich bevinden op het zitvlak, de regio van het lichaam waar je als het ware op zit, kan dit zorgen voor problemen met zitten. Over deze klachten vertellen experts op het gebied van bekkenbodem- & stuitklachten Fetske en Sytske je meer over. Zij werken dagelijks met deze problemen en lossen ze op:

Sytske, eigenaresse
​Bekkenfysiotherapie praktijk “Overwinning”

Foto “Eigenlijk geeft iedereen met stuit- en bekkenklachten aan dat het zitten een probleem is en dat dit pijnlijk is. Om de pijn te verminderen gaan mensen scheef zitten op één bil, waardoor er meer spierspanning komt en dit de klacht in stand houdt of zelfs verergert. Dat beperkt zich niet alleen tot het zitvlak, maar kan zich ook uitbreiden naar bijvoorbeeld de rug of benen.

Deze groep klachten heeft gevolgen voor je algemeen dagelijks functioneren en daardoor kun je wellicht minder makkelijk werken, niet autorijden, of met het openbaar vervoer gaan. Ook fietsen, lang stilstaan, bukken of het huishouden doen worden veel genoemd.


Fetske, eigenaresse
​F-act Pelvic Pain Clinic

Foto “Pijn met zitten komt veel voor. De oorzaak is voor iedereen anders maar in grote lijnen komt het er op neer dat bij veel mensen zitpijn hebben op basis van stuitklachten (vaak door een val die soms al heel lang geleden heeft plaats gevonden), gespannen (bekkenbodem)spieren, zenuwirritatie of verminderde doorbloeding. Ook rug klachten of heup klachten kunnen een rol spelen.

Belangrijk is dat je niet blijft rondlopen met deze klachten. Met een goeie diagnose en op jouw persoonlijke situatie afgestemde adviezen en behandeling is er vaak veel aan te doen.

Ook het gebruik van een kussen waarmee je de druk op de pijnlijke plekken vermindert draagt daar aan bij.”

 

 

Tips om bekkenbodem- & stuitklachten te verminderen

Probeer te voorkomen dat je in rare houdingen gaat zitten om de druk te verminderen. Hierdoor kunnen weer andere klachten ontstaan. Lees via onderstaande knop: verbeter je zithouding bijvoorbeeld eens met deze 8 tips.
Ga recht zitten en ontzie je pijnlijke gebieden niet maar wissel zitten en staan af. kijk hoe lang je pijnvrij kunt zitten. Als dit 10 minuten is sta dan daarna op en loop een rondje, ga wat te drinken halen, loop naar de wc en ga weer zitten. Provoceer je klachten niet door te lang achterelkaar op een verkeerde stoel te zitten. Maak gebruik van een goed zitkussen en speel open kaart. Als mensen weten waarom je steeds opstaat en wegloopt krijg je geen commentaar.
Raadpleeg een bekkenfysiotherapeut in plaats van lang door te lopen met het idee dat het wel overgaat. Vergewis je er wel van of de betreffende bekkenfysiotherapeut bekend is met het diagnostiseren en behandelen van stuit-en zenuw pijn.

Masterclass Zitten & Bekkenbodem

28 mei 2024

Gedurende deze sessie neem ik je mee op een reis van inzicht, waarbij we de behoeften van belanghebbenden onder de loep nemen, effectieve oplossingsrichtingen verkennen en veelgemaakte fouten bespreken die vaak worden gemaakt bij het aanpakken van zitproblemen als gevolg van bekkenklachten en bekkenbodemklachten.

Webinar Zitten & Bekkenbodem